Sõnamäng aka Up-Words

kaas

Tõesti peab tõdema, et kuigi olen ma suuremalt jaolt keerulistema mängude austaja, jäävad mõningatel harvadel juhtudel silma ka mängud, mis esmapilgul kohe üldse minu tüüpi ei paista. Sedasi oli ka Sõnamänguga. Tegu on ühe Scrabble’i järglasega, mida ma enda üllatuseks avastasin olevat sama palju kui Monopoly erinevaid variante. Mängu kohta on sõna poetanud vist meie (lauamängublogijate) seast lahkunud Lauamängur (olgu reaalsus talle armuline).

Scrabble’is laotakse sõnu ristisuunas ühes tasapinnas, kuid Sõnamängus lisatakse kogu süsteemile üks mõõde juurde – tähti võib teistega ka katta.

tahed

Natu erinev Scrabble’ist on ka punktide lugemis-süsteem. Pole tähtis, millisesse kohta ja mispidi sa sõnad moodustad – punkte saad ikka ühtmoodi. Küll aga on tähtis, et igal juhul oleks moodustunud sõna(de) ülevalt alla ja vasakult paremale lugedel kooskõlas ÕS’is tooduga. Samuti peavad kõik juhtumisi üksteise kõrvale jäävad tähed andma kokku sõnaraamatus leiduva kombinatsiooni. Seega ei ole üldse lihtne kokku keerata mitmetest sõnadest põimuvaid torne. Alati saab aga ideede kadumisel muuta vaid esimest tähte – Teller -> Seller -> Peller…

majandus1

Kuigi mäng ise ei tundu olevat just seda tüüpi, mida ma heal meelel mängiksin, sobib see suurepäraselt haigevõitu pärastlõuna sisustamiseks…. Noh nagu kõik head asjad pea-aegu.

7/10

Kuna mängu endal pole ja Elvas ei tulnud pähe pilte teha, siis kasutasin Sussi ja Raiko üllitisi. Kui neil soov tekib, võin need siit maha võtta – esialgu aga käivad kah 🙂

Aga jah. Nädalavahetus oli maru – kestis viis päeva. Kaks viimast olin palavikuga voodis. Rohelised jäävad ilmselt tervislikel ja majanduslikel kaalutustel ära. Pagana Teet….

7 kommentaari to “Sõnamäng aka Up-Words”

  1. lauamängur Says:

    Ei ole ma lahkunud kuhugi. Lihtsalt kevad virutas mulle jalaga tagumikku ja ma lebasin pikalt haigevoodis. Küll ma kosun…. Aga kena, et minust puudust tuntakse.

  2. Vägev. Ma ikka vahete-vahel kiikan su blogisse, kuid pean sealt alati norus peaga tagasi tulema. Loodan, et saad nüüd ka mahti kirjutada. 🙂

    Muide, see pilt Sõnamängust sinu blogis (kuhu ma ka linkasin). Kas te mitte reegleid valesti pole tõlgendanud? Mul pole nüüd küll ÕS’i käepärast, kuid ma ei mäleta sõna “aribr” või “maejbeus.” “SS” on küll väga tore, kuid lühendina ei tohiks ta siiski sinna sobida 🙂

  3. taskurebane Says:

    Sa siis väidad, et sõna luues ei tohi ühtegi teist väljakul olevat sõna ära rikkuda? Kui nii siis oleme millestki väga valesti aru saanud…:D

  4. Ma uue mängu reegleid ei ole ise viitsinud ette võtta, kuid ’97 aasta omades oli seda küll selgelt öeldud ja meie oleme kah sedasi mänginud.
    Kõik, mis on laualt leida, peab olema eesti keeles. Ainuke lohutus on see, et sõna moodustades võivad kõrvalt tekkivad sõnad olla käändes, pöördes või mitmuses.

    Meil tavaliselt tekib seest tühi 4×4 tähte ruut, kuna nelja-tähelisi sõnu on eesti keeles tohutult ja esimiste või viimaste tähtede muutmisel võib väga lihtsalt saada teise tähenduse.

  5. taskurebane Says:

    See näikse olevat raskem versioon. Aga tunduvalt rohkem väljakutseid pakkuv. Eks me proovime selle ära, kui ma taaskord mängima asume…:D

  6. aga kuidas punkte loetakse?

    • Kui ma vaid täpselt mäletaks. Põhimõtteliselt oli vist iga täht 1 punkt x tähe kõrgus tulbas. Et siis kui sul on “karu”, mille kõik tähed on esimesel tasemel, siis on see väärt 4 punkti. Kui aga vaid üks täht sellest sõnast on esimesel ning ülejäänud 2. tasandil, siis on sõna väärt 7 punkti (1+1×2+1×2+1×2). Võin ka vabalt eksida. Täpitähtede eest sai lisapunkte vist ka.

Lisa kommentaar

